onsdag 8 oktober 2014

Då var man igång


Med valet bakom sig kändes det dags att sluta tycka i soffan och börja aktivera sig på riktigt. Det händer mycket i Sverige och världen idag och allt är kanske inte till det positiva. Tycker mycket av det politiska spelet har handlat om att fördumma och kritisera, mer om visioner om vilket samhälle vi vill bygga och få folk att känna att man vill tillhöra just det samhället.

På det sättet kan man se årets val som antival. Mycket handlar mer om att rösta emot snarare än att rösta för. Det ger utrymme för de som tycker sig stå utanför att vinna på ett martyrskap och enkla lösningar. Etablissemanget försöker bemöta detta med mer smutskastning och mer utestängning och ibland även mer våld, vilket bara ger de som redan tycker sig stå utanför mer bränsle och fler anhängare.

Detta fick i alla fall mig att lyfta rumpan ur soffan och bestämma mig för att bli politiskt aktiv. Har man en övertygelse måste man våga stå upp för den och tystnaden är en av demokratins största fiender.

I år gjorde jag inte bara ett val, utan tre. Nu börjar det...









4 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Kan bara önska lycka till ! Helt ärligt, jag tror du har goda förutsättningar att göra nytta, och skillnad.

Bloggbilden är underbar !

Onkel Olof sa...

Vi får väl se :)

Har varit på möte och anmält mitt intresse. Kommer nog att ta både tid och hårt arbete att få sin röst hörd.

Men just det kanske inte är mitt största problem.

ERIC SECHER sa...


Kanske inte bara en fråga om att höras, utan även lyssna och lära inifrån ..

Kan inte låta bli att undra varför du vill separera den politiska och den mysiga Onkeln.

Onkel Olof sa...

Mycket att lära sig inifrån...

Jag vill inte separera dem, men min andra blogg handlar om sy mycket annat.

Tänkte ta ut svängarna politiskt här, så det får bli två bloggar :)