torsdag 9 oktober 2014

Varför?

På vägen...

Min fru tyckte att jag borde skriva varför jag just valde att representera Centerpartiet. Lät som en vettig idé på många sätt så här kommer en liten förklarande text:

Liberal
I grunden måste man ju ha en sorts liberal uppfattning. Jag tror på ett samhälle som försöker uppmana människor att tänka själva, göra sina egna val och vågar stå för den man är. Staten ska bara tänka åt människan i frågor som rör det stora och låta dem bestämma över det som de kan bestämma över. En vis schaman sa: "Det mest förstörande för en själ är att ha någon som sitter på ryggen och säger vad man ska göra och vad man inte ska göra". Man måste tro på människan. Detta är mitt rättesnöre.

Jämlikhet
Jag är inte feminist, men jag tror på det jämlika samhället. Kvotering ger mig nässelfeber, och tycker få saker är så fördummande mot en kompetent människa. Centerpartiet är för mig det Vänsterpartiet pratar om att de är. Ett parti med en tradition av starka kvinnor. Ett parti som haft fler okvoterade kvinnliga partiledare än något annat parti, FI inräknat (som delat sin med V). Detta utan att gå ut och ropa i gathörnen att man är ett feministiskt parti. Handlling går alltid före prat i min värld. Känns för mig som om Centern kunde säga: "Vi väljer den mest kompetenta människan att företräda vårt parti. Skulle det bli en man är det helt ok".

Miljö
Miljöfrågorna är så klart väldigt viktiga för mig. Centern har ofta värnat om dessa frågor. Förr var kärnkraften en viktig fråga för Centern. Jag tycker egentligen inte illa om kärnkraften, men tycker att man måste se att det finns andra alternativ. Vi pratar ofta i Sverige som om allt var antingen eller istället för att se att man kan satsa på många olika alternativ, gärna lokala. Tyckte Annie Lööf sammanfattade saken bra när hon sa "Vi är inte emot kärnkraft, vi är för alternativen".

Det där med invandring och flyktingpolitik
Jag tycker det är viktigt att Sverige fortsätter att hålla gränderna öppna för de människor som lever på flykt, men också för de som vill flytta hit för att arbeta och verka. Mångfalden berikar och gör oss mindre sårbara. Sverige är ett land med traditioner av invandrare och utvandrare. Finns ingen anledning att ändra på det. Med det sagt ska man vara ärlig med att en stor invandring inte är oproblematisk på kort sikt. Men på lång sikt kan vi inte vara utan den.
Tror faktiskt att Centern kan vara det naturliga alternativet till SD, då man värnar om ett land som ska leva även utanför slussen i Stockholm, där SD just nu plockar de flesta av sina medlemmar. Då behövs ett öppet sinne.

En kort sammanfattning men ack så viktig.


Inga kommentarer: