lördag 11 mars 2017

Domstol eller skola

Mycket att fundera kring

Jag är lärare, och inte bara det, jag är stolt över att vara lärare. Men får knappt säga att man gillar sitt jobb i det här landet, och särskilt inte när man arbetar med människor. Jag jobbar i Lunds kommun, och är aktiv politiker i Östra Göinge, två kommuner som de senaste åren fått mycket utrymme i media för tråkiga händelser rörande elever som gjort brottsliga handlingar.

Man kan säga mycket om dessa händelser, och ingen av dem går på något sätt att försvara, men det finns en dimension till här som är värd att fundera kring, nämligen hur många människor beter sig vid sådana här händelser och hur lätt vi har att skapa något som kan liknas vid en lynchmobb. 

Här måste man vara noga med att lyfta fram en viktig aspekt som många inte fattar: Skolan är inte en dömande verksamhet. I vårt värdegrundsarbete ska alla få plats, och alla barn i Sverige har inte bara rätt utan också skyldighet att vara i skolan. Det ställer i bland näst intill omöjliga krav för en rektor att utföra sitt uppdrag på ett sätt som tillfredsställer alla parter.

Men tänk så här: Som lärare och skola ska vi bedöma vad våra barn kan, inte vilka de är. Det är en viktig del i det totala värdegrundsarbetet. Vi dissar ingen, för sådant är vårt uppdrag. Ett uppdrag vi fått från samhället, inte från oss själva. Men just detta gör att jag faktiskt gillar mitt arbete. Jag ska fokusera på att göra det bästa för mina elever, inte fundera på hur jag ska straffa dem, vad de än är eller har gjort. Detta finns det andra instanser som ska göra.

Det är många gånger svårt att arbeta i en skola för alla. Tänk på det nästa gång du kritiserar en rektor eller en lärare som ska lära en våldtäktsman det staten gett dem i uppdrag att göra...











Inga kommentarer: