torsdag 13 april 2017

Ännu stolt göing

Torget i Broby med påskhäxan

Nu har jag bott permanent i Broby och Östra Göinge i nästan exakt sju år, och det känns som om det blir här jag stannar. Jag har bott i många kommuner runt om i Sverige, och nästan uteslutande hamnat där jag gjort på grund av jobbet, men hit har jag flyttat för att i första hand bo.

Många tror och tycker att den här kommunen ligger ett "pärakast" från Norrland, men de flesta blir faktiskt förvånade av hur nära det faktiskt är. Man kan lämna Broby på morgonen, hoppa på bussen och vara i t ex New York på kvällen tack vare bra förbindelse. Själv arbetar jag ju numera i Lund och tycker inte det är så farligt att pendla.

Man funderar ju ofta i dessa dagar när en person verkligen blir en del av det ställe där hen bor, och som det ser ut t ex i Danmark just nu finns det ställen man aldrig räknas som en del av samhället. Jag tänker lite annorlunda här. Om man väljer att bosätta sig någonstans är man ofta mer stolt över platsen man bor på än vad många andra är som bott där i hela sitt liv. Man är inte hemmablind, om ni förstår vad jag menar.

Så för mig är det enkelt. Jag är inte bara en stolt göing, jag tycker verkligen om att, som politiker, få vara med och påverka och ge tillbaka. 

Glad Påsk alla där ute!


















Inga kommentarer: