söndag 16 april 2017

Lööf-biff

Tradition


Ända sedan jag var liten har jag alltid önskat mig lövbiff på min födelsedag. Det är fortfarande en av mina favoriter, men nu för tiden handlar mat inte bara om något som ska smaka gott och ge en viss mättnad. Nä, nu handlar det om kvalité, och väldigt mycket om miljön.

För mig handlar kött väldigt mycket om välfärd. Numera borde vi äta mindre kött i vikt, men äta mer kött med kvalité, alltså närodlat kött från välvårdade djur utan en massa antibiotika och steroider. Det har samhället råd med, och äter vi kött från frigående djur, är det i mina ögon inte en miljökatastrof att äta nötkött, snarare tvärtom.

Så i år vill jag inte ha en lövbiff på min födelsedag utan en Lööf-biff. En välsmakande och närproducerad bit kött från ett välvårdat djur.


Närgående ko från Nedanbäck




Inga kommentarer: