onsdag 25 november 2015

Sträng vinter...

Nya begränsningar

Jaha, då kommer vi med största sannolikhet att mer eller mindre "stänga gränserna". Statsministern och vice statsministern la igår fram nya förslag om hur flyktingströmmen ska minska.

Samtidigt lägger Marcus Oscarsson ut en analys om "vinnare" bland de politiska partierna. Jag kan inte se det som en "vinst" för ett land, eller Europa med för den delen, när det gått så långt att vi inte anser att vi kan ta emot fler. Igår kändes det lite osmakligt. Jag fick samma känsla som en gång när jag såg ett program som handlade om dödsstraff i USA. Då stod det människor och firade när de hörde signalen som betydde att den avrättade var död. Väldigt mycket medeltid i mina ögon.

Som sagt, vill jag inte säga att förslagen är bra eller dåliga, men det är en förlust på många plan. När jag lyfte det i dialogen blev jag kallad både för "naiv",  "blåst" och ha en slumrande och något mindre hjärna. (se dialogen nedan)

Kanske ska vi inte diskutera om vi ska ta emot flyktingar eller inte, utan vad den här krisen egentligen gör med oss...















Inga kommentarer: