tisdag 31 juli 2018

Det förberedda samhället

Tummen upp

Jag, som länge diskuterat frågan om att samhället behöver bättre förberedelse inför kriser och katastrofer, blev väldigt glad idag när jag läste Alliansens förslag till bättre krisberedskap. Precis så här tycker jag att vi måste tänka. Mycket handlar i många fall inte om "OM" utan om "NÄR". Vi är lite bortskämda i Sverige med att någon annan alltid fixar det åt oss, men den här sommaren har visat att vi behöver en bättre förberedelse.

De tio punkterna som presenterades i dag finns alla med på min önskelista. Jag skulle gärna också se att personer som är arbetslösa skulle kunna kallas in för samhällstjänst under värnpliktslagarna. Det skulle öka tvår personalreserv när det väl behövdes.

En annat förslag är också att utse någon som ser över något vi skulle kunna kalla krisinfrastruktur. Alltså har vi byggt för att klara en översvämning? kan vi magasinera vatten till torrare tider? och liknande frågor.

Men som sagt: De här förslagen får full pott av mig. Nu ska de bara införlivas efter valet med.

Läs om förslaget HÄR













Inga kommentarer: