lördag 10 mars 2018

Trefronts krig

Fred och krig samtidigt

En av mina favoritböcker när jag var liten var "Gårdarnas krig" av Harry Kullman. I den finns det ett citat som återkommer som lyder:

"Långt från den larmande hopen står det stora slaget".

Det här citatet tror jag man kan ta med sig till den samtid vi nu lever i. För den här veckan har mycket handlat om att Trump vill införa tullar på stål och aluminium. Något som skulle drabba Sveriges export mycket. Som många vet är jag inte med i den mannens fanclub, men man måste ge honom rätt i vissa avseenden här. För enligt Trump gör han det av säkerhetsskäl, och med en tolkning kan man ge honom rätt i det.

Hur tänker jag nu då? Jo, vi ser traditionellt krig som något man för med vapen och ammunition, men  i vårt moderna samhälle är det egentligen ett ganska medeltida och bullrigt sätt att skaffa sig makt. I min mening pågår det just nu tre krig i världen:
  • De vanliga krigen med vapen som vi alla är medvetna om.
  • Det ekonomiska kriget
  • Nätkriget/informationskriget
När det gäller de vanliga krigen är det väldigt tydligt vilka supermakter vi har och var de sker. Det ekonomiska kriget leder just nu Kina, som just nu tar större och större andelar av världen och annekterar genom att helt enkelt köpa upp det som är till salu. Genom att dumpa priset på t ex stål lyckas man också skapa en ekonomisk obalans. Väldigt smart och väldigt lagligt.

Informationskriget leder just nu Ryssland. De har fattat bättre än någon annan att den som äger informationen där människorna finns skaffar sig stor makt över det som sker i världen. Väldigt smart och väldigt svårt att ha koll på.

Så när då USA märker att man bara äger ett av dessa tre krigen så är det klart att man vill skydda sig mot de andra med. Genom t ex handelstullar. För som sagt: Långt från den larmande hopen står det egentliga slaget.

En granatkastare på marknaden. Passande.

Inga kommentarer: