tisdag 13 juli 2021

Våga tala skola III- Låt oss titta på värdegrunden...






En god undervisning, och nyckeln till bra resultat, ligger i förväntningar och relationer. Förväntningar på att varje enskild elev kan och ska bli sitt bästa jag, och relationen mellan läraren och eleven där eleven känner just den där förväntningen.


Debatten i samhället just nu är enormt destruktiv i detta arbetet. Att vi öppet diskuterar olika grupper av människor som belastningar för vårt gemensamma samhälle är en direkt dolkstöt mot det arbete som bedrivs i skolan. Varför ska en elev bry sig om makthavare står och öppet säger att de är mindre värda?


Därför blir jag så förbannad varje gång jag hör vissa samtal i debatten. Vissa påstår att skolresultaten måste öka, men vill samtidigt peka finger mot vissa människor. De grupperna som de pekar på är mina elever. Elever jag varje dag ska motivera till vidare studier och till att bli de människor samma politiker gett mig i uppdrag att göra dem till.


När jag har en klass framför mig med 20-30 elever kan jag då som lärare bry mig om vilken kultur de kommer ifrån? NEJ


Kan jag som lärare vara homofob? NEJ


Kan jag som lärare tro att ett kön är bättre än det andra? NEJ


Kan jag som lärare utgå ifrån att det redan är kört för vissa elever? NEJ


Om jag svarar "ja" på någon av dessa frågor kan jag inte följa läroplanens intentioner, och bör fundera på vad jag gör i skolan. Det är rent professionellt. Det ingår i det uppdrag jag fått från de styrande. Dessutom skulle jag märka att resultaten i min klass skulle bli något som kan kallas för "svajiga" beroende på vilken grupp jag får.


Men nu kommer den insikten som alla borde fundera på: Kan en politiker, som ansvarar för alla människor i ett samhälle, svara "ja" på någon av frågorna ovan? Om de tror att de kan det, så får de också det samhället och de skolresultat de inte vill ha. Att leda och att undervisa är i stora delar samma sak.




Inga kommentarer: