lördag 7 december 2019

Vägval...


Jag är buddhist. Inget konstigt med det. Länge ansågs buddhismen inte vara en religion i Sverige, utan en filosofi. För mig är det varken eller. För mig är det en väg. Alla människor vandrar just sin väg med just sina mål styrda av sina personliga kompasser att leda dem rätt. Så ska det vara.

På den där vägen kommer vi då och då till vägval där vi måste göra ett avvägande vilken väg som är den rätta. Det är dessa val som definierar vilken människa man är och vilken människa man vill bli ihågkommen som. Val är sällan enkla.

När jag valde att engagera mig politiskt var det ett vägval. Jag hade helst gjort något annat val, men när man följer det man tror på kan man inte alltid göra det enkla. Det rätta är sällan bekvämt. Det är ofta lättare att bara följa med strömmen och göra som alla andra eller som man alltid har gjort.

Just nu görs det många, i min mening, dåliga vägval inom svensk politik. Val som kommer att göra att många människor inte kommer att kunna göra de val som definierar dem och leder dem vidare på just sina vägar. Det finns de som vill göra dina vägval åt dig, och som är rädda för de som vågar gå nya stigar i livet eller vågar vara annorlunda.

Men dessa vet vi vilka de är och att de faktiskt vill göra just så. Värre just nu är att många väljer att låta dessa välja åt sig. Följer deras väg istället för sin egen. Det är fegt och på många sätt omoraliskt.

Men det är deras väg och deras val. Dessa val som kommer som sagt att definiera vilka de egentligen är och vad de kommer att bli ihågkomna som.

Det är inte mitt val och kommer aldrig att bli. Men jag är ju buddhist och van att vandra min egen väg. Mitt arbete kommer att vara att kämpa för varje människas rätt att göra just det. När alla kan göra det. Då kan jag välja att göra något annat...



2 kommentarer:

ERIC SECHER sa...


Polackarna har valt en regering som valt att inte TV sända när den polska nobelprisvinnaren får sitt pris på tisdag. Polackerna har själva valt att inte få välja.
Och på samma sätt blir det förstås i Sverige, när SD tar det sista klivet.

Eller ?

Onkel Olof sa...

Jag tänker att alla gör val, och man måste stå för sina val. De som röstar på SD borde så här dags veta vad de röstar på och då väljer de bort en del fina saker med vårt samhälle.

Alltså, man kan inte komma senare och inte stå för de val man gjort. Ångra sig möjligen.

Ibland tänker jag: "Om detta var svaret, vad var då frågan?"

Vissa verka tycka att SD är svaret på frågan. Jag undrar: Vilken fråga är SD svaret på?