söndag 11 februari 2018

Tillgänglig och enkel

Pedagogen

Efter kommundagarna blev Centerpartiets valplattform lagd. Ja, den kan ju ändras något efter vad som händer i Sverige och världen, men i det stora är den klar. Som pedagog slår det mig, när jag läser plattformen, att vi är ganska dåliga på att skriva tillgängliga texter för folk. Jag menar, man ska inte vara akademiker eller politisk nörd för att förstå en text, och många i Sverige är inte intresserade på det planet.

Det man är van vid är Facebooks enkla sätt att bedriva debatt. Snabbt och enkelt kan man tycka med en tumme upp eller en emoji. Därför fick jag idén att göra en snabbguide till valplattformen på detta tema. Det blev rätt bra, om jag får säga det själv, så därför gjorde jag en likadan för min egna plattform med (se nedan). Den kan nog också komma att revideras, men just idag känns den ok.

Någonstans måste ju ändå tanken vara, precis som med undervisning, att om inte politiken kan nå ut till alla människor är den ju egentligen inte värd mycket. Rent demokratiskt sett alltså. Hur ska man kunna göra ett val om jag inte förstår vad jag väljer mellan?




Inga kommentarer: