lördag 21 oktober 2017

Könsstympning

Ställningstagande

Blev igår månadsgivare till en organisation som arbetar mot kvinnlig könsstympning. För mig är frågan om kvinnlig könsstympning en antifråga, alltså det finns ingen diskussion, ursäkt eller annat som på minsta sätt försvarar detta. Ja, jag skulle kunna gå så långt att jag vill säga att kvinnlig könsstympning är något av det mest idiotiska, mest hjärndöda och mest förnedrande vi människor någonsin har hittat på. Finns få saker i vår historia som kan liknas vid detta, och just därför behöver vi egentligen bara diskutera hur vi ska bli av med det. Punkt.

Nu tror jag inte att en organisation, som den jag stöder, kan påverka frågan så mycket. För mig är det en fråga för t ex EU eller liknande organisation. Stryp bidragen till de länder som bedriver detta tills de visar någon form av utveckling eller förbättring, eller gör liknande åtgärder. 

Så det där bandet på min handled handlar mest om ett tydligt ställningstagande, mer än om en tro på ett snabbt åtgärdande.

Men ibland är ett tydligt ställningstagande det första steget till något bättre.














Inga kommentarer: