tisdag 10 oktober 2017

Den Gordiska knuten

Svärdet att lösa knuten

Hur vi än talar om integration kommer vi aldrig undan att nyckeln primärt och sekundärt är det svenska språket. Ska du studera måste du ha ett bra språk, ska du lära dig hur samhället fungerar måste du ha ett bra språk och ska du arbeta måste du ha ett bra språk. I jämförelse är utbildning och annan kompetens inte ens sekundär.

Därför måste vi våga satsa på den bästa språkinlärning vi kan. Utan den kan vi inte lösa den gordiska knut som integrationen blivit, och så enkelt är det med det.

För några år sedan fick jag förmånen att få besöka arméns tolkskola i Uppsala. Här lär man rekryter att på några månader gå från noll kunskaper i ett språk till att tala det på en avancerad nivå. Helt fantastiskt egentligen, och man gör det med en metodik som inte ändrat sig mycket sedan 50-talet. 

Motivation är deras förklaring. Utan motiverade elever skulle det aldrig gå. Självklart, och kanske kan man inte ta detta med sig och applicera på världen utanför försvaret, men jag är övertygad om att det ändå finns något att lära sig här som vi kan ta med oss till skolor och kommuner.

För motivationen finns där ute, och vi måste lära oss att hitta den och förstärka den. Då kan vi få de resultat vi längtar efter.

Enligt myten löste Alexander den stora den Gordiska knuten genom att hugga av den med sitt svärd. Gör den enkla lösningen. I min värld finns den enkla lösningen, svärdet, inom försvaret och tolkskolan. Vi ska bara våga göra den.

Senare i veckan ska jag på besök till SFI-utbildningen i kommunen. Det ska bli spännande och roligt på många vis, men mest vill jag träffa dem som vi satt på att lösa den där knuten, och som vi gett ett av vår tids viktigaste uppdrag. Kunniga pedagoger har vi, men vilket "svärd" behöver de från oss politiker?

Spännande!




















Inga kommentarer: