söndag 21 maj 2017

Manifest

I tankar

Ibland ska man sätta sig ner och fundera kring vad det faktiskt är som driver en att arbeta politiskt, och vad man vill åstadkomma. Skriva sitt manifest så at säga. Man kan alltid fundera kring olika sakfrågor, men på något sätt har sakfrågor alltid ett "bäst före datum". För antingen blir de färdigbearbetade och antagna eller nedröstade, eller så händer det saker som gör andra frågor intressanta.

För mig kanske det är bättre att fundera kring ledfrågorna och den värdegrund som formar mig som människa och politiker. När jag funderade blev det tre huvudfrågor:

Människan
Jag tror på det jämlika samhället och människans vilja att klara sig själv. Vi är inte lika dana, men alla ska ha samma möjlighet att lyckas. Det handlar inte om kön, ålder, bakgrund eller något liknade, det handlar enbart om vad du i slutändan åstadkommer. När vi arbetar mot det samhället vi vill ha i framtiden så ser jag en värld där människor inte placeras i "fack". Vi är människor, alla är olika på något sätt och alla har en egen plats att fylla på något vis. 

Det öppna samhället
I dagsläget bor över 600 000 svenskar utomlands. Vi vill kunna resa, arbeta och bo i andra länder. Det betyder också att vi måste öppna våra gränser för andra som vill bo och arbeta här. Så enkelt är det. Vi vet också att det krävs globalt samarbete för att lösa de stora frågorna som miljöhot, svält och krig. Den som vill stänga in sig bakom murar, finner ofta att man inte stängt ute andra utan låst sig själv inne. Därför tror jag på projekt som EU, även om jag är den förste att tycka att administrationen har mycket mer att önska.

Företagsamhet
I ett samhälle där många ska leva och arbeta nära varandra kommer vi alltid att behöva människor som vågar göra det där lilla extra. Människor som vill skapa företag, människor som vill upptäcka världen, människor som vill forska mm. Vi måste vara rädda om våra talanger, vem det än må vara, och vi får inte stå vägen för, och se ner på, dem som inte bara våga ta utvecklingen vidare, utan som ofta skapar ett liv för många andra. 

Detta var dagens tanke. Är ganska övertygad om att jag tycker likadant om ett, tre eller tio år. Vad jag tycker om vinster i välfärden idag är kanske inte det samma om tre år. Så vill du veta vad du röstar på om du av en anledning skulle kryssa Onkel O, fråga om de stora frågorna. Det säger mer. Mycket mer...





Inga kommentarer: