söndag 4 december 2016

FFF om polisen

Svårt att reda ut

Har ägnat morgonen åt att försöka förstå det här med varför t ex polisen inte hinner med sitt uppdrag. Det är många som har åsikter just nu, men det är svårt att hitta någon som sakligt reder ut hur det egentligen ligger till, för de flesta drivs ju av sin agenda. Om det sedan är facket, experter, konspirationsteoretiker eller politiker så böjer man sanningen lite åt det hållet man vill. 5 % kan vara beviset på en katastrof eller en svag utveckling, beroende på vem man frågar.

Jag har en liten devis som jag ofta har med mig i bakhuvudet som går under förkortningen FFF. Det står för det lite mindre smickrande "Fakta För Fan!", alltså ge mig fakta och ingen jäkla analys. När? Vem? Hur många? Varför? o s v. Tycker generellt att samhället idag är dåliga på den här biten. Debatten skulle må bra av lite mer FFF, och mindre känslosamma tolkningar av allt som sker.

Vilket som. Min tanke var lite så här idag att polisens problem är att antalet poliser i tjänst inte följt befolkningsökningen. Vi är inte många huvuden från att vara 10 miljoner idag, och det vore ju rimligt att antalet poliser per capita är mindre och då måste serva fler medborgare på samma tid. Min andra teori var att brotten ökat i den mån att polisen inte hinner med. Det troliga här var väl att det skulle vara en kombination av båda.

Efter en timmes rotande i statistik från polisen, BRÅ och andra institutioner från perioden 1986-2016 så kan man inte riktigt luta sig mot mina teorier. Jodå, det är mindre antal poliser per capita men det handlar om delar av procent, inte något som kan kallas anmärkningsvärt (skillnaden mellan 15,7 och 15,5) för att vara tydlig.

Däremot har andelen anmälda brott ökat, men det är svårt att tolka hur dessa påverkar. Man kan se att gränskontroller och asylverksamhet ökat rejält, men då vi inte tar emot några större mängder längre är det ett just nu övergående problem. Man ska också komma ihåg att en stor del av brotten som begås är ekonomiska brott, brott som sällan kräver blåljusutryckningar. 

Alltså. Mina teorier stämmer, men inte så mycket som läget krisar. Alltså måste man titta på andra lösningar. När något krisar på jobbet t ex, så måste man akut prioritera. Man får sällan de människor man behöver så fort som man önskar, och då får man göra annat. 

Kanske ska polisen gå ut och stänga alla riskmatcher inom idrotten? Ja, varför inte. Ska en krisande polis stå och vakta fulla huliganer när man enkelt kan låta idrotten hålla i säkerheten själv? Samma med festivaler. Hur mycket dokumentation ska en polis i yttre tjänst göra? Ska de sitta och  skriva rapporter när vi vill att de ska visa sig på stan?

På detta har jag så klart inte det slutliga svaret, men det känns som om man behöver mer FFF i det här...










Inga kommentarer: