torsdag 22 december 2016

Den där kappan och straffen...



Hittade det här ordspråket på nätet idag, vilket var lite roligt eftersom jag samtidigt läste att Centerpartiet nått ny rekordnivå (9,3%) i Novus/TV4 idag. Det betyder att det finns 50% fler i landet som sympatiserar med C sedan valet. När framgången lyfts i många forum i medierna så är det många som ger kommentarer "det är för att Centerpartiet vänder kappan efter vinden".

Alltså, hur fel är inte det uttalandet. Just nu är det egentligen bara två partier som inte skapar sin politik genom att sätta upp ett finger i luften varje morgon och försöker lokalisera vindarna, och det är V och C. Väljarna ser att Centerpartiet står fast och håller den politik man lagt upp och tror på. Alla som var med på partistämman förra året kan nog intyga att detta stämmer.

Man står fast vid sin migrationspolitik, man fortsätter debattera för beslut nära människorna och man är väldigt tydliga i sin miljöpolitik, för att nämna något. Så den där kappan, som visar refererar till, satt rätt fast redan innan stormen började.

Trygghet för medborgarna är också en viktig fråga som C driver just nu. När man lyssnar på regeringens nya förslag om hårdare straff tänker jag genast att det låter bra, men betyder egentligen ingenting. Jag menar, vad betyder strängare straff när inte brottslingarna lagförs?

Vi behöver fler poliser och åklagare och effektivare utredningar primärt, inte strängare straff. Vad bryr jag mig om ett straff om jag inte blir dömd? Detta gäller många brott i samhället från ekobrott till kvinnofridsbrott och gängrelaterad kriminalitet. Fler måste dömas, annars står vi försvarslösa.

Jag ser framför mig att vissa brott ska, likt en fortkörning, dömas på plats om bevisningen är tillräckligt stark. Springer jag runt i samhället med ett olagligt vapen på mig, borde jag sitta inom lås och bom max några dagar från det att jag ertappats. Punkt. Här finns ju inga ursäkter. Så jag hade gärna sett fler förslag kring snabbare rättsprocess än hårdare straff.

Detta var mina tankar kring morgonens nyheter den 22 december 2016, och kappan sitter komfortabelt på samma plats som igår...


Novus december






Inga kommentarer: