torsdag 30 juni 2016

Ledarskap

Föredöme


I oroliga och turbulenta tider som dessa blir ledarskap, eller avsaknaden av ledarskap, tydlig. I Sverige har vi en tradition av många chefer och lite ledarskap. Vi tror t ex att bara för att man är bra på sitt område så blir man med automatik en bra chef med. Jag vill inte säga att det inte stämmer, i många fall funkar det, men ofta blir resultatet mest "lagom".

För några år sedan hörde jag någon säga: "Att leda är att tjäna". Alltså att en ledare måste alltid sätta den verksamhet och de som verkar där före sig själv. Det betyder inte att man inte får ha lite stjärnstatus och våga sticka ut som chef, men människor har väldigt svårt för ledare som skiner på andras bekostnad.

Veckans bästa ledarskapsuttalande ger jag till Lars Lagerbäck. Efter den stora segern mot England sa han typ: "De här spelarna är galna nog att göra allt jag säger åt dem." Vad han menar är egentligen: "Jag är så jäkla stolt över det jag åstadkommit," men ändå lät han spelarna ta äran. Det ger respekt.

För vad händer när en ledare berättar om hur bra medarbetarna är? Jo människor ser äkta storhet. För de vet att ledaren jobbat som en idiot, och de vet priset och när man inte vill ta äran så blir arbetet ännu större.

Här har politiken ett stort problem. För systemet bygger väldigt mycket på att vara ett ego, för att få vara med, samtidigt som man ska jobba på ett bättre samhälle. Tyvärr krockar detta gång efter gång, och media är snabba att hoppa på misstagen.

Just nu tror jag många människor väntar på en partiledare som säger ungefär så här: "Vi har inte bara en bra politik, jag har också de bästa medarbetarna man kan ha. Med dem är jag beredd att ta vilka motgångar som helst."

För om folk ser att en ledare lyfter andra framför sig själv, så är det också lätt att se att de också kommer att bli sedda och lyfta. För alla vill ju ha en trygg hand att hålla i när det åskar.









Inga kommentarer: