lördag 16 januari 2016

Spännande vecka...

Mycket att fundera på just nu

Även om partiledaredebatten var lite förutsägbar så har ändå den politiska veckan blivit väldigt intressant och, så klart, tänker jag på turerna kring Kommunal. Tycker personligen att det är synd att man inte lärt sig den här läxan sedan tidigare. Hur rätt det än gått till, så ser människor det bara som om man använder de fördelar man har som förtroendevald i S. Eller som privilegierad som Lena Melin kallade det i Aftonbladet.

Personligen tycker jag inte en fackförening och ett parti ska vara så sammanflätade som LO och S är. Man är olika parter i många frågor och man kan inte vara vänner och fiender samtidigt vid samma förhandlingsbord. Förr eller senare måste intressena komma i konflikt, allt annat är bara lyckotänkande.

Varför tycker jag att det här är tråkigt då? Rent teoretiskt gynnar ju detta oppositionen, som jag tillhör, och jag borde vara glad över alla förlorade politiska poäng som regeringen nu får. Men just nu behöver Sverige stark politik, bra frågor och handlingskraft. Affärer som den här ökar bara politikerföraktet och får allt att se mer korkat ut. Margot, som bara utnyttjat sitt "privilegium", har lyckats öka lutningen på debattens uppförsbacke. Merarbete för oss alla med andra ord.

När man ändå är inne på konspirationer kan man ju väcka frågan varför Annelie Nordström inte avgår direkt? När man biter sig fast som hon gör nu brukar det bottna i två orsaker: Antingen är hon rädd att mista sin ställning och lön, eller så finns det mer i byrålådan som vi inte sett än. Suck!








Inga kommentarer: