måndag 4 januari 2016

Murar

Dagsfärsk information

Många tycker väl inte det är så farligt att man måste visa id-handling när man reser mellan olika länder. Personligen tillhör jag dem som inte har problem med kameraövervakning, FRA-övervakning eller att då och då visa id-handlining, men det som sker mellan Sverige och Danmark är en annan sak. Om jag var tvungen att visa id-handling VARJE dag jag ska till arbetet, smidig handläggning eller inte, så skulle jag känna det som om jag befann mig i en polisstat.

Om man sedan tar till sig informationen ovan så kan egentligen ingen inte påstå att de nya reglerna inte har effekt på regionen. Att en resa, som tidigare tog mindre än en timme, nu kan ta 2,5 timmar och dessutom tar "fel håll" ÄR bekymmersamt.

Nä, detta är en mörk dag för Öresundsregionen men också ett slag i ansiktet på det öppna samhället vi kämpat hårt för att få till. Det är bara att hoppas att det blir en väckarklocka som på sikt kanske får oss att inse värdet av öppenhet...


(Bilden är från Öresundstrafikens hemsida idag. Sökte på resa Köpenhamn-Lund)


Inga kommentarer: