fredag 9 oktober 2015

Ogenomtänkt...

Lite att fundera på

Ja ha, då har KD bestämt att man vill riva upp DÖ. Jag kan förstå att man vill detta, jag är ingen jättekompis med den överenskommelsen själv, men det är egentligen en ganska ogenomtänkt handling. För det finns brister och svårigheter man kanske inte riktigt tänkt på och frågor som inte är så enkla att svara på som många i KD tycks tro.

Vilken politik vill man driva om det är så att man får chans att fälla regeringen?
KDs kris är inte grundad i DÖ, utan snarare i en brist på bra frågor att driva. Man har förlorat mycket på att vara minst i Alliansen. Det hade varit bättre att bygga en bra politisk plattform innan man började att bli rebeller.

Hur tänker man sen?
KD kan inte själva göra något mer. De är för små för att fälla någon fråga eller budget. Tydligen vill många i KD se ett större samarbete med SD, vilket egentligen inte är ologiskt, men det bryter med de andra allianspartierna. Man kan också fundera på om Sverige behöver ett KSD (Kristsvergiedemokrater), men säker kan man inte vara. Nu finns det två partier som visar att praxis och överenskommelser inte har något egentligt värde, vilket kan haverera mer än det bygger upp. Det känns lite som om man bombar ett hus man tänker sig att bo i.

Som jag sagt tidigare så är jag verkligen ingen anhängare av DÖ. Jag hade hoppats att Alliansen skulle använda den här mandatperioden till att skapa en ny politik och ett starkt regeringsalternativ, för att sedan ta över på riktigt när regeringen fäller sig själv.

KDs beslut idag tror jag bara gynnar SD, och det kommer att splittra Alliansen mer än det fäller regeringen. Men nu vet vi, och det ska ändå bli spännande att se vad som händer sen...




Inga kommentarer: