tisdag 1 september 2015

Alliansfrihet

Hmmm...

Idag gick partistyrelsen ut och tyckte att Centerpartiet ska stå bakom en ansökan till NATO. Frågan har vid det här laget mycket gamla anor, men personligen är jag inte så övertygad som styrelsen. Jag är den först att hålla med om att vi inte kan kalla oss alliansfria, men det är ett större steg att vara pro-NATO än att vara med som medlem.

Visst, det kanske ökar vår säkerhet på ett plan, men det ökar också hoten på ett annat sätt. Ja, Rysslandhotet kanske minskar, men risken för terrorhandlingar på svensk mark kommer att öka betydligt. I stora delar av världen är inte USA och NATO något man precis ser som "den goda sidan", snarare tvärt om. I min värld är terrorhotet flerfaldigt mer realistiskt än en rysk invasion av Gotland. Sveriges roll som diplomat i olika konflikter i världen kommer också att inskränkas.

Jag tycker att frågan borde redas ut mer och med större bredd än bara hur vi ska försvara oss mot Putin. Min hållning och röst kommer därför att läggas på den liberala tanken om den gränsfria världen, inte på idén om "vi och dom"...



Inga kommentarer: