fredag 10 juli 2015

Downshifta...

Frihet

Jag är en sån där människa som har downshiftat, alltså har valt en lägre levnadsstandard för ett lugnare liv. Hade tänkt skriva "på landet", men det har egentligen ingen betydelse och vi bor i centrala Broby. Inte extremt mycket "gröna vågande" med andra ord.

Allt började för några år sedan när vi var lite lagom utbrända på jobbet och valde att sälja lägenheten i Malmö för att bo permanent i vårt extraboende i Broby. En affär som gjorde oss helt skuldfria. Tanken var att verkligen dra ner på kostnaderna, men det har inte behövts. Trots att vi bor mindre och billigare så har vi ändå bra levnadsstandard och rejält mycket mer livskvalité. Det ger ett lugn som är svårt att förklara när man har ett liv som inte kräver att man arbetar heltid för att få det att gå runt. Just nu jobbar jag 80%, men vi har haft perioder där vi tillsammans arbetat 100%.

Tänker ofta på det här när jag försöker hitta en linje i mitt politiska engagemang. Jag menar inte att vi nödvändigtvis måste downshifta samhället, även om det vore trevligt, men vi måste ge möjligheter för de som vill ha ett alternativt liv. Människor som gärna lever billigt för att kunna trappa ner på tempot i livet. Jag tror på ett samhälle där man arbetar och tjänar olika mycket under olika perioder i livet. Lönen måste inte nödvändigtvis bli högre hela tiden, utan gå både upp och ner beroende på omständigheterna.

I Sverige har vi en tradition att göra en "mall" av allting. Budskapet är att alla ska jobba heltid hela livet. Jag tror att vi måste vara flexiblare än så. Vi måste ha samma rätt till heltid som till deltid. Då kanske vi också löser den där arbetslösheten på ett smidigare sätt som en bonus.

Kanske är dags att lära Sverige att framtiden inte måste vara dyrare och lyxigare. Ett litet hus i Broby är mer än gott nog...









Inga kommentarer: