lördag 20 juni 2015

Midsommar och annat...

En fjärils vingslag

Man säger att en fjärils vingslag i Sahara kan skapa stormar över Amerika. Låter som en filosofisk fundering, men om man räknar på det kan det faktiskt äga en sanning. Alltså kan en liten händelse på längre sikt få stor inverkan. Detta måste man ha med sig om man vill förändra något. Det gäller inte att skrika högst, utan att tala på rätt sätt.

I veckan fick den sittande regeringen igenom sin första budget. Allt enligt DÖ, och egentligen inget märkligt med det. I sammanhanget ett litet vingslag, även om det fått mycket uppmärksamhet. Men hur kommer detta att påverka Sverige och politiken på längre sikt?

Nu får ju faktiskt regeringens lite större vingslag en möjlighet att träda i kraft och påverka. Om det blir en storm i Rosenbad eller en motvind i orkanstyrka återstår att se. Nu finns det inga ursäkter utan bara ansvar. För många människor kommer man nog att upptäcka att det kanske inte är så mycket bättre, och att ideologi mest är en massa ord när det kommer till kritan. Fråga miljöpartisterna om just det, så förstår ni vad jag menar.

Jag tror att "röran" kommer att fortsätta, om än i mer organiserad form, och regeringen kommer att få slita för sin trovärdighet. En motvind som verkligen kan påverka på lång sikt, och kanske gör att S inte längre kommer att vara det största partiet i Sverige.

Men den enes motvind måste bli den andres medvind, så kanske får vi inte bara ett nytt största parti, utan kanske ett nytt näst största parti. Så klart hoppas jag att detta ska vara C, men fruktar att det kommer att vara SD.

Kanske bäst att sitta i lä ett tag...



På tal om annat, så kommer jag till stämman i höst och representerar min krets. Då jag var reserv är det inte med odelad glädje jag kommer att åka.

Inga kommentarer: