söndag 30 november 2014

Post budget...

Nu vet vi mer om det egentliga innehållet

På tisdag avgörs valet på riktigt. Då ska man rösta om budgeten, vilket aldrig varit mer spännande vad jag kan komma ihåg. SD har ju tydligt visat att de existerar på riktigt genom att hota med att rösta på Alliansens budget och därmed kanske tvinga regeringen till ett nyval. Kanske. Jag tror inte det är så troligt att det blir nyval även om regeringens budget faller. För så här ser jag det:

Löfven vill sitta i regering. Han har säkert koll på hur de andra partierna tänker, utom möjligen SD. I mina ögon gjorde han några ganska stora misstag direkt efter valet, som nu kan ligga honom i fatet. Det första var att han först skällde ut de andra partierna och sedan bad dem ta sitt ansvar och hålla sig till praxis. Något hans egna parti inte gjort den senaste mandatperioden. Inget bra sätt att få med sig allierade när man behöver dem.

Hans andra misstag var att han inte lyssnade på SD. Att han lyssnar på dem betyder varken att han ska regera med dem eller gå deras vägar. Han kan lyssna och sedan välja bort dem. Då visar han att han tror på parlamentarismen samtidigt som han sedan, med mer pondus, verkligen inte behöver samarbeta med dem. Människor som inte blir lyssnade på gör ofta dumma saker för att få uppmärksamheten. Röstar ner en budget till exempel.

Efter budgeten tror jag därför att vi får se det verkliga politiska landskapet i Sverige. Även om budgeten röstas ner. Då har Alliansen gjort det som de lovade väljarna, och de enskilda partierna kan välja hur de vill förhålla sig till S och MP. Det finns öppningar för nya samarbeten och i detta blir nog V och MP de stora förlorarna. För faller budgeten är det motorväg för allianspartierna att styra Sverige genom S.

För som jag skrev; jag tror inte Löfvén vill ha ett nyval. Han har inte fått chansen att visa väljarna något rejält, och just nu är det tydligt för svenska folket hur S och MPs politik och regerande kommer att se ut. För de flesta väljarna har nog inte insett än att politik i Sverige kommer att heta kompromiss med stort "K" mer än ideologi med litet "i" de närmaste fyra åren.

Men, den som lever får se. På tisdag, och kanske ännu mer på onsdag, vet vi säkert...






Inga kommentarer: