lördag 29 november 2014

Det där med liberalism

Rätten att få vara den man är

Ibland måste man kanske stanna upp och tänka efter varför man gör de val man gör och vilken värdegrund man har som hjälper en att hålla balansen. Jag ser mig som liberal. Inte helt lätt att förklara då det finns en uppsjö förklaringar av detta begrepp.

För mig handlar liberalism om människan och vår syn på densamma. Vi äger alla rätten att få vara den vi vill, så länge det inte gör ingrepp på någon annan människas rätt, och vi måste förstå och respektera att vår styrka är just det att vi inte är lika. Vi ska berika varandra, inte förtrycka andra, och det synsättet måste även ett samhälle och en stat ha.

Vi måste bygga ett samhälle som tror på den enskilda människans vilja, rätt och förmåga att kunna tänka själv, ta beslut och vilja att ta hand om sig själv. Precis som jag som lärare hela tiden måste tro på att mina elever kan nå målen, med eller utan min hjälp, så måste också ett samhälle arbeta med tron att förmågan och kunskapen finns där ute och inte bygga upp ett beroende och ett kollektivt överjag.


Alltså, min önskan som politiker är att vara med och skapa en värld med större flexibilitet, där den fria tanken och de udda idéerna faktiskt ska ha en naturlig plats. En liberal tanke är en fri tanke. I alla fall i min värld..



Inga kommentarer: